Sunday, May 27, 2012

Luahan Hati 53 : Jangan Merajuk Sayang..



Ya Allah,Ya Illahi,
Jadikanlah kami selembut Saidina Abu Bakar As-Sidiq,
Sebijaksana Saidina Umar Al-Khattab
Sedermawan Saidina Uthman A'ffan
Sepintar Saidina Ali Karamullah Wajhah,
dan Setabah Saidina Bilal bi Rabah.

The Name of Allah,


Assalamualaikum readers~
Allah SWT merupakan Tuhan Maha Esa. Allah SWT telah menciptakan kita hanyalah untuk beribadah.jadi,semua perbuatan yang kta buat mesti ada hikmahnya.kalau dengan manusia kita boleh khusnuzhon,takkan dengan Allah tak boleh?Sedangkan kita tahu bahwa Allah Maha Mendengar dan malu untuk menolak permintaan Hamba-Hambanya.Semestinya kita harus memahami sesuatu perkara,



Apabila Allah mengabulkan doamu,maka Dia menyayangimu

Firman Allah SWT " Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenaiKu,maka(beritahu mereka);Aku perkenankan permohonan orang yang berdoaku kepadaKu.Maka hendaklah mereka menyahut seruanku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik dan betul" (Al-Baqarah,186)


Apabila Allah SWT lambat memakbulkan doamu,maka ketahuilah Dia sedang mengujimu.


Menurut Al-Khatibi:" Jika Allah tidak menjawab doa seseorang,Dia akan memberinya ketenangan dan kelepangan dalam hatinya atau mengelakkan dirinya daripada kecekelakaan atau menggantikan dengan pahala."


Apabila Dia tidak memakbulkan doamu,maka Dia merancang sesuatu yang jauh lebih baik dari itu.


Firman Allah SWT maksudnya: " Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia lebih baik bagimu dan boleh jadi ia baik bagi kamu padahal ia buruk bagimu.Dan(ingatlah) Allah yang Mengetahui semua itu,sedangkan Kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)


Kita harus benar memahami perancangan Allah SWT.kita merancang dan Allah jualah yang menentukan..

Bila kita fikir,Allah tidak mengabulkan doa kita,cepat-cepat kita merajuk.cepat-cepat berpaling tadah.Sedangkan kita punyai secebis kepercayaan kepada Dia sebagai penyusun takdir.Kita terlupa kita merupakan hamba yang layak diuji olehNYA. Apa yang kita lihat baik,tidak semestinya baik.Apa yang kita lihat buruk,tidak semestinya buruk untuk diri kita.Kita tahu hakikat ini tapi kita susah Yakini.

Saudaraku!! Ingatlah,Allah sentiasa sayang kepda kita.Dia tidak menzalimi kita walaupun sedikit.Dia cuma hendak menguji kita sebagai HambaNya yang layak diuji.Janganlah kita merajuk dengan Allah bahkan berdendam denganNya.

Allah sayang kita..terlalu sayang..

Yakinlah dengan hikmah Allah.Yakinlah dengan semua janji-janjiNya.Yakinlah Allah SWT penentu takdir.Jangan bersedih Wahai Muslimin.engkau sentiasa disayangi...Allahurabbi=')

Wallahu'alam.






Jazakallahu Khairan Khatira:)

No comments:

Post a Comment