Wednesday, December 31, 2014

88 : Welcome 2015 !



بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Alhamdulillah siap.
Aku segera melipat cadar dan mengemas katil lalu menyiapkan diri setelah terjaga dari tidur.tak sangka sebulan kat sini ibarat menghabiskan satu 'chapter' dalam kehidupan aku pada tahun ini.aku teringat masa mula-mula langkah di bumi JB ini dengan fikiran yang tdk menentu aku gagahkan demi mencari pengalaman berada di tempat orang.aku hidup seorang diri,tanpa teman.hidup di dalam rumah yang besar bertemankan 'khayalan yang menyepi' mengajar aku mencari erti hidup yang akan aku hadapi pada suatu hari nanti.Pasti!

Sebelum pintu rumah kukunci,aku merenung berkali kali sebahagian ruang yang aku selalu 'bermimpi'.walaupun banyak kedengar kisah daripada jiran dan 'owner' rumah ni perihal makhluk halus yang mengganggui dan perasaan takut itu ada,ianya tidak menghalang aku untuk mencari cinta Rabb yang Abadi.

Perjalanan mencari cinta Tuhan bukan hanya di suatu tempat mahupun sesuatu masa,ianya perlu berterusan agar cinta itu ditemui.Sebahagian orang mengharap cinta tuhan yang kekal abadi terus bersemadi dalam diri tetapi pengharapan itu menjadi tidak bererti jika amal ibadat terus dilalaikan tanpa berdoa kepada illahi.

Sepanjang perjalananku ke Kuala Lumpur,fikiranku melayang terbang mencari idea untuk meneruskan 'chapter' hidup yang seterusnya dan aku terfikir apa akan terjadi kepadaku pada suatu hari nanti.pengajian di tingkatan 6 mempunyai baki selama setahun sebelum aku melangkah jauh membina 'chapter'  yang baru.lalu aku tertidur..

aku terjaga dari tidur untuk berhenti rehat dan mengisi perut yang kekosongan sejak petang tadi.aku gagahkan diri untuk menunaikan kewajipan terhadap illahi.setelah itu aku duduk sebentar merehatkan badan sebelum meneruskan perjalanan yang berbaki. Jam menunjukkan 11.00 malam,Alhamdulillah,sampai jugak aku ke tempat dituju.aku senyum dan terus senyum.ramai yang perasan kadang-kadang aku senyum sendiri,bagi aku dengan senyuman inilah dapat menenangkan hati dan lagi satu ' senyum kan sedekah' :D


Kerja.

Ramai orang menganggap bahawa pekerjaan mendatangkan rezeki kerana ianya hasil titik peluh sendiri.Ya,anggapan itu tidak salah dan aku sokong! Cuma kadang-kadang orang bekerja untuk menjadi hamba duit,tanggungjawab entah kemana.sampaikan anak-anak pun tdk diberi perhatian dan kasih sayang secukupnya.pergi pagi dan balik malam.walaupun waktu kerja memang begitu,tanggungjawab terhadap anak-anak jangan abaikan.
Erkk,anak-anak?-aku.

Alhamdulillah,
Tak sangka.
2014 berlalu dengan begitu cepat.
pelbagai dugaan,pengalaman yang aku tempuhi.bagi aku,tahun ni tkdelah 'berat' sangat macam tahun-tahun sebelum ni.cuma perlu senyum,sabar dan tenang.:)

Tahun 2015 mungkin tahun yang mencabar bagi aku sebab ada dua exam besar:-sem 2 dan 3.
aku berharap tahun ni aku dapat penuhi impian ibuku dan sentiasa penuhi majlis ilmu.bagi aku,segala amal ibadat yang kita buat samada lahiriah dan zahiriyah perlu kita sembunyikan.
Sebagaimana pesan sebahagian salaf, " Sembunyikanlah kebaikanmu seperti mana kamu sebunyikan keburukanmu ".

Dengan membaca athar-athar sahabat dan aqwal para salafussoleh,kita akan dapati 'keindahan' makna yang tersirat dalam ayat yang diucapnya.Cuma kita perlu berubah dan cuba amalkan walaupun sedikit tetapi berterusan.

Walaupun tahun kita tahun hijrah,aku ingin berazam untuk penuhi azam aku yang lepas.
Semoga Allah menthabatkanku di Jalan Nya dan AgamaNya.

.والله العلم



*Let's Travel.

BOOKS -yee,aku tahu buku adalah benda mati.namun,meluangkan waktu dengan benda mati yang menghidupkan jauh lebih baik dari menghabiskan waktu dengan makhluk hidup yang mematikan.


Jazakallahu Khairan Khatira:)

No comments:

Post a Comment