Wednesday, November 19, 2014

87 : Semester 1 Done !


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركته

Setelah pengawas peperiksaan mengutip kertas soalan terakhir,aku terus mengucap
Alhamdulillah thumma alhamdulillah.
Kegembiraan tidak terkata dikala peperiksaan semester 1 yang sering aku risaukan berakhir juga.Alhamdulillah,setelah 7 bulan berlalu pelbagai kenangan,keseronakan dan rintangan terus aku lalui dalam menghadapi cabaran sebagai pelajar Tingkatan 6.

Tingkatan 6 bukanlah boleh dianggap 'senang' dan dipandang 'remeh' oleh sebahagian orang yang kebanyakkannya menganggap tingkatan 6 satu proses pembelajaran yang agak lama berbanding diploma untuk ke Universiti.sebenarnya proses pembelajaran di tingkatan 6 memerlukan pengorbanan masa,jiwa dan raga(walaupun aku tak korbankan sangat) dalam memahami subjek terutamanya Sejarah.Prosesnya sama seperti belajar di Asasi dan Matrikulasi.

Belajar bukanlah tiket untuk kita mengambil peperiksaan sahaja,bahkan dengan pembelajaran kita dapat mengamalkan apa yang kita belajar terutamanya bab ibadah.sesetengah orang hanya belajar untuk peperiksaan dan setelah peperiksaan ilmu itu terus hilang entah terbang ke mana.

Pesan salaf kita,Sufyan at Thauri :
' Ilmu menginginkan utuk diamalkan.Apabila orang mengamalkannya,maka ilmu itu tetap ada.Namun sebaliknya , jika tidak diamalkan, maka ilmu itu akan hilang dengan sendirinya '.
Sememangnya benar apa yang telah diucapkan imam kita tentang ilmu,cuba kita fikir,surah yang paling susah untuk kita lupa dalam solat ialah surah al Fatihah.

Kenapa ?

Sebab kita selalu ulang.Nak kuat ilmu,ulanglah selalu
Dengan mengulang,apa yang kita pelajari tidak mudah lupa.misalnya,para huffaz Quran jika mrk nak mengingat balik hafalannya pasti mrk ulang.tidak kira ketika berjalan,sebelum tidur ataupun qiyamullail.
Diriwayatkan bahawa anak murid al Imam as Syafie, iaitu al Imam al Muzani membaca kitab karangan gurunya 'ar Risalah' sebanyak 50 kali sehari.betapa istiqamahnya imam al Muzani dalam menelaah ilmu sehinggakan imam al Muzani merupakan antara anak murid imam as Syafi'e yang di sayangi.

Jadikanlah kisah-kisah ulama' salaf dan khalaf dalam menuntut ilmu,Nescaya,kita akan memperoleh manfaatnya.

Selamat Bercuti! :)

والله العلم




Jazakallahu Khairan Khatira:)

No comments:

Post a Comment