Saturday, July 2, 2011

LUAHAN DAKU 31 : TAK LAMA LAGI


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
kira-kira hampir 1 bulan aku ta update blog ini...kalau ikutkan aku HARUS mengupdatenye stiap minggu..ini ta'...ohh yee,mungkin kesibukan masa yang tak dpt aku curi...lagipun exam dah makin dekat,so aku kena study bersungguh-2 dan buad yang t'baek...bkn untuk sesiape tapi untuk aku jugak...
Bulan demi bulan,hari demi hari,aku kira-2 balik tinggal 92 hari lagi untuk ak hadapi exam besar dlm Menengah Rendah,,persiapan masih dibuat..Trial tinggal sebulan je lagi ....result trial tu la yg dpt aku mohon kemasukan MRSM or SBP...SubhanAllah!! harap-2 dptlah..tinggal dulu citer tu....sbnrnye ak ta'de cerita nk bgtau..;))
ohh ha..Hari ni 2 Sya'ban...lgi bbrpe hari tinggal untuk kita umat Islam menjalani ibadat puasa dalam bulan Ramadhan..Adakah kamu sudah sedia??
Aku sntiasa sedia,sbb dah lme ta puasa...bkn ssah sgt puasa ni..dah la stahun skali..tu pun ssh nk buad ke??
Ibadah puasa ni tmsuk dalam rukun islam..jadi kalau kita ta puasa dalam bulan ramadha,bkn islam la kita..Bila kita berpuasa bererti kita mengajak diri kita bersabar terhadap keinginan kerana ALLAH, bukan kerana lain-lain. Dan kalau ini dilatih, dibiasakan selama sebulan, ertinya kita membuat latihan jiwa untuk bersabar, untuk patuh menanggung kesusahan kerana ALLAH..Seseorang yang merasakan puasanya selama ini tidak membuatkan jiwanya mahu bersabar dengan keinginan yang tidak tercapai, kesusahan dan kegagalan, samalah dengan orang yang tidak berpuasa. Maka kalau puasa tidak membuahkan akhlak yang mulia dengan ALLAH dan sesama manusia, maka jadilah puasa itu sepertimana sabda Rasulullah; "Tidaklah diperolehi apa-apa dari puasa itu melainkan hanya lapar dan dahaga."
Iman ni juga penting untuk kita menjaga kita,kalau ta'de iman..sng la kita terpengaruh untuk makan ,minum dan lain-2..
Kita perlu jumpa rakan-2 dan hari-2 cakap pasal IMan dan Amal...supaya kita dapat yakin tentang kebesaran Allah S.W.T..
KIta ni kalau miskin tapi iman kita ada, Allah kasi kita syurga Spuluh ganda besar dunia,Tapi kalau kita Kaya,Harta 10x dunia..Iman kita ta'de..Bukan setakat syurga,bau Syurga pun Allah ta' kasi..Betul kan??
Sebab itulah kita disuruh menjaga iman..Iman sahajalah yg dpt menjauhkan kita dari api neraka..
MasyaAllah,lupe pulak yang aku kena study ni...InsyaAllah,Dalam mase 2 minggu lgi aku akan update lagi..masa ni cepat berlalu..WaAllahu'Alam..Assalamualaikum..;))
__________________________________________________________________________________


P/S : Hari ini cuti,jadi ta balik la..seronoknye..Esok baru balik..;DD
Jazakallahu Khairan Khatira:)

No comments:

Post a Comment