Friday, July 13, 2012

Luahan Hati 69 : Ujian Keimanan.=')

In The Name of Allah

Assalamualaikum.

SubhanaAllah!
Sungguh indah kuasa dan takdir ilahi..
Dia biarkan kamu kesedihan,kesusahan kerana
Dia Sayangkan kamu....

KENAPA AKU DIUJI?

"Apakah manusia itu mengira bahawa bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;
"Kami telah beriman ", sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang -orang sebelum mereka...."
( al-Ankabut:2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG DIIDAM-IDAMKAN?

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu,dan boleh pula kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu,Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. "
(al-Baqarah:216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai kesanggupannya. "
(al-Baqarah:286)

RASA KECEWA?

" Janganlah kamu Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati,padahal kamulah orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang beriman. "
(al-Imran:139)

RASA SEDIH?

" ....Janganlah sedih!Sesungguhnya Allah bersama kita. "
(al-Taubah:40)

BAGAIMANA AKU MENGHADAPINYA?

" Dan mintalah pertolongan ( Kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali orang-orang yang khusyuk."
(al-Baqarah:45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mu'min diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..."
(al-Taubah:111)

KEPADA SIAPA HARUS AKU BERHARAP?

" Cukuplah Allah bagiku,tidak ada tuhan selain dari-Nya.
Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. "
(al-Taubah:129)

AKU SUDAH TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI?

"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. "
(Yusuf: 12)


"if Allah is your friends,who dares to be your enemy?" =')



Jazakallahu Khairan Khatira:)

No comments:

Post a Comment